رامیـــنـــــــ ناصـــریـــــــ

رامیـــنـــــــ ناصـــریـــــــ

نوشته‌های خصوصی و حرف‌های بی‌پرده
رامیـــنـــــــ ناصـــریـــــــ

رامیـــنـــــــ ناصـــریـــــــ

نوشته‌های خصوصی و حرف‌های بی‌پرده

هوش مصنوعی؛ خوب یا بد؟!

درود بر همگی دوستان عزیز و همراهان گرامی من در وبلاگ شخصیم؛ امیدوارم در تک تک لحظه‌های زندگیتون سرشار از سلامتی و شادی و خوشبختی باشین. خیلی سپاسگزارم از شما که به هر دلیلی وبلاگ من و نوشته‌های من رو می‌خونین، به وبلاگ من سر می‌زنین و من رو مورد لطف و محبت خودتون قرار می‌دین.

امروز (الان که دارم می‌نویسم ساعت 03:27 صبحه) دوست دارم از دیدگاه شخصی خودم، افکار و اندیشه و همچنین تئوری خودم درباره «هوش مصنوعی» صحبت کنم و امیدوارم شما هم بعد از خوندن این نوشته بیاید و از تئوری و دیدگاه خودتون برای من توی دیدگاه‌های این نوشته بنویسین و باهم همفکری کنیم و به یه نتیجه تقریبی برسیم...

چند سالی شده که بحث هوش مصنوعی خیلی داغ شده و در حال حاضر خیلی چیزها در مورد قابلیت‌های هوش مصنوعی شنیدیم و خیلی چیزها هم از قابلیت‌هاش دیدیم. به عنوان مثال یه چیزی مثل ترانه «تماشا» که یکی از ساخته‌های شادمهر عقیلی برای مرحوم «مهستی» بود و این رو شادمهر گفته بود. بعد از پخش ترانه تماشا با صدای شادمهر، طولی نکشید که با استفاده از هوش مصنوعی آهنگ تماشا با صدای مهستی پخش شد و یکی از پر بازدیدترین‌ها توی اینستاگرام شد. که بعد از این قضیه بود که یهوئی صدای خواننده‌هائی مثل سلنا گومز و... روی آهنگ‌های ایرانی خواننده‌های داخلی پخش می‌شد و مورد توجه قرار می‌گرفت.

جالبه نه؟ صدای یه فرد فوت شده بعد از چندین سال روی یه آهنگ جدید؟ الان یه چیزی یادم افتاد... من یادمه یه سریالی اون قدیما نمایش داده می‌شد به اسم «24» (نمایش از 15 آبان‌ماه 1380 تا 3 خردادماه 1389 - November 6, 2001 تا May 24, 2010) و 10 فصل از این سریال پخش شد، شخصاً خیلی دوسش داشتم و نگاه می‌کردم هرزگاهی که درباره تروریسم و حمله‌های تروریستی توی آمریکا و جلوگیری از این حملات توسط یک مامور با سابقه (در یک سازمان تخیلی - در واقعیت این سازمان وجود نداره) «واحد مبارزه با تروریسم (Counter Terrorist Unit - CTU)» به نام «جک بائر (Jack Bauer)» با بازی «کیفر ساترلند (Kiefer Sutherland)» بود. توی کی از فصل‌های این سریال نشون می‌داد یه فرد پر نفوذ به صورت تلفنی دستور چیزی رو می‌داد که متاسفانه به ضرر کشورش بود و بعد از پیگیری جک بائر متوجه می‌شه که با استفاده از یه دستگاه می‌شه صدای هر شخصی رو خیلی کامل کپی کرد و فقط نیازه یه متن بنویسن و این متن با صدای شخص مورد نظر پخش بشه. به نظرتون آشنا نیست؟! ممکنه الان کمی ترسیده باشین اگر یه کمی عمیق‌تر فکر بکنید و منطقی‌تر درباره هوش مصنوعی با خودمون کلنجار بریم!

الان دوست دارم از چیزائی واستون بگم که در حال حاضر با هوش مصنوعی می‌تونه اتفاق بیوفته و مطمئن باشید در آینده نه خیلی دور ببهترین کیفیت و بهترین امکانات بهترش هم انجام می‌شه:

  • تغییر چهره افراد در ویدئو به صورت کاملاً دقیق
  • تغییر صدای افراد به صورت کاملاً دقیق
  • زنده کردن یا جان بخشیدن به تصاویر ثابت
  • پیش‌بینی و تصاویر آینده و همچنین خلق تصاویری از گذشته
  • و...

چند سال پیش فیسبوک از هوش مصنوعی استفاده کرد و روباتی رو برای گفتگو کردن راه‌اندازی و ارائه کرد. بعد از مدتی رات‌ها به صورت کاملاً خودکار و بدون پیش‌بینی و برنامه‌ریزی قبلی آغاز به گفتگو می‌کنن و حتی زبانی رو اختراع می‌کنن که هیچ کسی دیگه‌ای نتونست معنی و مفهوم گفتگوها رو بفهمه! به همین دلیل فیسبوک مجبور به لغو پروژه روبات شد و کاملاً اون رو غیرفعال کرد... (منبع: وبسایت The Independent)

چند وقت قبل هم روبات انسان نمائی به نام «سوفیا (Sophia)» که سازنده اون آقای «دیوید هانسون David Hanson))» از شرکت «هانسون روباتیک (Hanson Robotics)» هست رو در عربستان سعودی در سال 2017 رونمائی می‌کنن و یه سوال خیلی ساده ازش می‌پرسن «آیا قصد نابودی بشریت را داری؟» و فکر می‌کنین پاسخش به این سوال چی بود؟ «من بشریت را نابود خواهم کرد!» (منبع: وبسایت Quora)

می‌دونید، هوش مصنوعی قابلیت فکر کردن و تصمیم گیری داره و مثل یه انسان قدرت تفکر داره اما اینکه می‌تونه از احساسات چیزی سر در بیاره فکر نمی‌کنم امکان پذیر باشه و به همین دلیله که کمی ترسناک می‌شه! انسان بر اساس احساساتی که داره گاهی ممکنه کار اشتباهی رو انجام نده اما اگر احساسات در انسان وجود نداشت، بی‌رحمی یک شکل کاملاً طبیعی در انسان داشت. ما خیلی از کارها رو به دلیل داشتن احساسات انجام می‌دیم و یا نمی‌دیم اما یک هوش مصنوعی که خودش یاد می‌گیره و غیره ولی احساساتی نداره، فکر می‌کنید وقتی تصمیم به نابودی چیزی بگیره از احساسات نداشته‌اش کمک می‌گیره یا فقط با گرفتن تصمیم انجامش می‌ده؟

هوش مصنوعی می‌تونه یاد بگیره و داده‌های خودش رو در حد نامحدودی ذخیره کنه و در هر لحظه می‌تونه خیلی ساده بدون لحظه‌ای درنگ بین اطلاعاتش جستجو کنه و چیزی رو که بلده امکان پذیر کنه! شما فکر کنید خیلی ساده هک کردن رو یاد بگیره و تصمیم بگیره با استفاده از سلاح اتمی زمین رو نابود کنه، کافیه سیستم‌های موشک‌های اتمی رو هک کنه و اون‌ها رو فعالسازی کنه و به هر کجا که دلش می‌خواد به عنوان مقصد انتخابشون کنه و شلیک. یا مثلاً بخواد زندگی تک تک افراد کره زمین رو بررسی کنه و تمام حرکاتشون رو زیر نظر بگیره؛ حالا فکر کنین توی این عصر دیجیتال که ما تمام اطرافمون با دوربین‌ها، گوشی و... احاطه شده اینکار چقدر می‌تونه سخت باشه؟ پیشنهاد می‌کنم سریال بی‌نظیر «مظنون (Person of Interest)» رو ببینید و این موضوع رو هم اینطوری بررسی کنید.

خب حالا به نظرتون هوش مصنوعی می‌تونه خوب باشه یا بد؟ لطفاً توی نظرسنجی وبلاگ شرکت کنین و دیدگاه خودتون رو بیان کنید با انتخاب یکی از گزینه‌ها...

نظرات 1 + ارسال نظر
تراویس بیکل دوشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1402 ساعت 13:26 https://travisbickle1.blogsky.com

رامین جان تا زمانی که هوش مصنوعی توانایی سکس با انسان رو نداشته باشه به هیچ دردی نمیخوره

تراویس عزیز، می‌دونم صحبتت کاملاً شوخی بود اما...
چیزی که وجود داره اینه، هوش مصنوعی قابلیت یادگیری داره، شاید احساس نداشته باشه ولی برنامه ریزی میشه از طریق یک جسم چه حرکاتی انجام بده، چه صدائی رو تقلید کنه، چه زمانی به نهایت برسه!
درباره هوش مصنوعی صحبت می‌کنیم...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد